reklama

Depresia - život s ňou je boj

Tento článok nenapísal žiadny psychiater, psychológ či iný odborník na depresiu. Napísala to len chudera, ktorá s ňou zápasí deň čo deň. Niekto, kto vymenil piatich doktorov, bol dvakrát na psychiatrii a vyskúšal množstvo liekov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Veru, tak je. Bojujem. Už od šestnástich. Vravíte si, čo také decko môže vedieť? Viem toho dosť. Až je mi ľúto, že to viem. Depresia má tri príčiny. Emociálnu, predizpozičnú (dedičnú) a hormonálnu nerovnováhu. Hádajte, kto trafil tri z troch? 

Začnem pekne od začiatku. V štrnástich mi zrazu zomrel otec na infarkt. Bola to obrovská rana pre mňa, moju mamu a bratov. Jeden mal vtedy trinásť a druhý šesť. Bola som práve v deviatom ročníku a chystala som sa na gymnázium. Do toho puberta, hrozné hádky s mamou, výbuchy zlosti, záchvaty úzkosti, záspavanie s plačom, zlý spánok. Ale najhoršia bola asi snaha učiť sa. Otvorila som knihu a len som civela na písmená, ktoré nešli prečítať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Začala som si nadávať, aká som hlúpa, že nič nedokážem, že som zbytočná. Ale myslela som si, že je to normálne. Že toto je predsa puberta. Nechcela som mať zlé známky, nechcela som sa hádať s mamou. Rozhodla som sa, že pôjdem k školskej psychologičke. Na moje prekvapenie mi po testoch povedala, že mi vyšla stredne ťažká depresia. Odporučila mi psychiatra zameraného na mládež a tak sa začala moja obrana proti stavom. Za deň som brala šesť rôznych liekov, bola som malátna, apatická alebo naopak agresívna, zaspávala som v škole.

Lekár mi odporučil piť viac vody. Vážne? Viac vody pýtate sa? A pomohlo to? Jasné, že nie. Museli ma hospitalizovať na detskej psychiatrii na Kramároch, aby vyskúšali iné lieky. Vysadili mi Rispen, ten najväčší oblbovák. Dve noci som vôbec nespala. Zrejme za to mohol pitný režim, že Pán Doktor. Vymenila som teda doktora za tých na Kramároch. Ale môj stav sa aj tak veľmi nezlepšil. Hádky, plač, výbuchy zlosti, úteky z domu, túžba zomrieť. Jediný dôvod, prečo som sa nepokúsila zabiť, bola moja mama. Nemohla som jej to urobiť. Už prišla o tak veľa v živote.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Preto som raz miesto do školy, išla na Kramáre a požiadala o hospitalizáciu. Aká je vlastne psychiatria? Na moje prekvapenie som tam bola tá najnormálnejšia. Normálne som sa hanbila, že dôvod mojej hospitalizácie je jedno slovo, kým ostatní mali celý príbeh. Videla som, že sa vlastne nemám za čo hanbiť, že nie som jediný narušený pubertiak v okolí. Svojím spôsobom som tam bola celkom šťastná. Patrila som niekam, rozumeli, čo prežívam.

Po troch rokoch liečby liekmi a sedeniami so psychologičkou som sa cítila lepšie. Ale stále to tu bolo a je. Mám lepšie i horšie obdobia. Úzkosť pri štúdiu je hrozná a znie ako výhovorka. Ľudia to nechápu. Ak sa im snažím vysvetliť ako sa cítim, zľahčujú to, že predsa aj oni to prežívajú, tak aj oni majú potom depresiu. Nerobte to. Nerobte si žarty z utrpenia ľudí s depresiou. Svoj príbeh som skrátila a nepovedala vám úplne všetko. Nie je ľahké zveriť sa s tým najtemnejším vo svojom živote.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tá nenávisť voči sebe samom vás užiera, ale zároveň vás definuje a je zmyslom vášho života. Kto ste bez nej? Kým ste boli predtým? Kým sa raz stanete po skončenom boji? Máta ma jedno keby. Čo by bolo, keby som nemala depresiu? Aký by som bola človek? Predtým som bola veselá a plná života. Zmenilo ma dospievanie či depresia? Nikdy sa nedozviem, čo by bolo keby. 

Na záver pár slov. Nikdy nevzdávajte svoj boj. Nedržte to v sebe, zverte sa niekomu. Doktorovi, rodine či priateľom. Môžete bojovať roky, či dokonca celý život. Nezabudnite na to, aké bolo vaše najtemnejšie obdobie. Poučte sa z neho. Myslíte na budúcnosť. Držte sa myšlienky na to, čo vás čaká. Pretože depresia vám nechce dať budúcnosť. Chce vás utopiť v minulosti a bolesti. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Teraz mám 23 rokov a veľmi dobrú pani doktorku. Nastavila ma na liečbu, ktorá mi pomáha. Teda väčšinou. Stres a úzkosť veľmi nezvládam. Snažím, ale je to ťažké. Ale bijem sa. Nevzdávam to. Zvládnem to. Aj vy to zvládnete. Viem to.

Katarína Žgrlíková

Katarína Žgrlíková

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som mladé dievča. Nesmelé, no za to úprimné. Milujem písanie. Milujem príbehy. A chcem sa s vami o ne podeliť. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu